Irisnaarghana.reismee.nl

week zes tot en met weer thuis...

Hallo allemaal,

Deze keer iets later dan gepland, maar ik wil jullie toch nog even (kort?) vertellen over mijn laatste week in Tina's Childcare. Inmiddels is dit alweer mijn vierde dag in Nederland. Ik begin inmiddels alweer te wennen aan het leven hier en aan de kou. Nee oké dat is niet waar, want aan de kou ben ik nog steeds niet gewend. Ik verlang terug naar de 35 graden!! Maar wat heb ik een gave tijd daar gehad. Ik wordt nog steeds helemaal blij wanneer ik aan iedereen de verhalen vertel en kan eigenlijk ook niet stoppen met vertellen. Ook heb ik mijn foto's al wel 128230482 x bekeken en dat blijf ik ook nog wel even doen denk ik! Ik vind het daarom ook leuk om nog één blog te schrijven om de reis af te sluiten en jullie ook nog over mijn laatste week te vertellen.

Vorige week was een rustige schoolweek. De oudste kinderen hadden tentamens en daardoor hoefden de overige klassen maar tot de lunch naar school. Na de lunch liepen wij met z'n alle naar huis. Ik was van plan deze week mee te kijken met alle klassen, maar door de examens ging dat helaas niet door. Ik heb dus de ochtende weer meegekeken met KG2. Na de pauze gaf ik weer de gymlessen. Ik wilde deze week afsluiten met een lesje voetbal, omdat zij dat zo leuk vinden. Op dinsdag was er na de pauze geen lerares bij KG2 dus nam ik alle kinderen mee naar het veld. ook had ik de springtouwen meegenomen. De kinderen die wilde voetballen gingen voetballen en de kinderen die wilde touwtje springen gingen springen:) Ze vonden het erg leuk, maar het liep natuurlijk weer wat rommelig. Dit kwam ook omdat veel klassen vrij waren en wij dus de bijna 50 kinderen van Kg2 hadden + kinderen class 1 en 2. En dat allemaal met maar 1 voetbal. Niemand is gelukkig gewond geraakt en ze vonden het erg leuk. Woensdag wilde ik gym geven aan class 1, maar dat ging niet door de examens. Wij hadden toen afgesproken dat ik om half 12 met de kinderen ging sporten, maar op dat moment kwam Tina langs met een mevrouw uit noorwegen. Zij was van een organisatie zoals Travel Active (waar ik mee naar Ghana was) en had een paar vragen voor ons. Daarna was het alweer tijd om te lunchen. Donderdag was weer een gewone dag. Voor de pauze meegekeken met KG2 en na de pauze gym gegeven aan KG1. Vrijdag hoorde we dat er bij KG2 sport op het rooster stond. Dus hup weer met KG2 naar het veld. Heel het veld stond echter vol met kinderen die de lijnen aan het uitzetten waren voor de wedstrijd die 's middags plaats zou vinden. met hakbijlen waren zij het gras weg aan het hakken zodat er lijnen ontstonden. Zij gebruikten echter ook onze springtouwen dus nu hadden we alleen een bal over. Ik vroeg de lerares of zij misschien wat Ghaneze spelletjes kon voordoen. Het leek mij leuk om te zien hoe zij gym gaf! Eerst deden we een soort zakdoekje leggen, maar dan met een leuk swingend liedje;) en daarna stonden we in een kring en zong zij een liedje. Elke keer riep zij een dag van de week en alle kinderen die op die dag geboren waren moesten en dansje doen in het midden van de kring. Dit waren leuke spelletjes! Daarna was haar inspiratie op en gingen we uiteraard.... voetballen:) Na de gymles gingen zij ons nog veel spelletjes leren. Dit varieerde van een soort van 'onder de tafel lag een briefje' tot aan allemaal variante van zakdoekje leggen:) Erg leuk was dit want de halve school liep uit om te komen kijken en meedoen.

Alle middagen ben ik thuisgebleven. Ik wilde deze laatste week graag zoveel mogelijk bij de kinderen zijn. Ook op zaterdag ben ik niet weggegaan maar heb ik de kinderen nog één keer geholpen met de was en gewoon lekker met ze gespeeld. Ik kreeg nog heel veel tekeningen en op zondag kreeg ik zelfs nog één hele mooie brief van één van de oudste jongens. Zondag heb ik nog een hoop van mijn kleren uitgedeeld aan de oudste kinderen. Hier waren zij heel erg blij mee! Toen nog even geholpen met de haren wassen van de kinderen en toen was het al weer bijna 11:00 en was de driver er alweer die mij op kwam halen. Snel nog even een groepsfoto en nog met wat kinderen op de foto en toen moest ik echt gaan. Het voelde heel gek. Een aantal kinderen namen wat afstand en andere kwamen nog snel even langs voor een dikke knuffel (please madam hug me!). Daarna zijn wij doorgereden naar het hostell om mijn paspoort op te halen. Toen snel nog even mijn laatste souvenirs halen in het arts centre en door naar het vliegveld. Daar was ik om 15:15 terwijl mijn vlucht om 21:55 ging. Dit lijkt vroeg (en dat was het ook wel), maar je moet ook al 5 uur van te voren op de luchthaven staan en minimaal 3 uur van te voren. Kom jij 2,5 uur voordat je vlucht gaat wordt je niet meer toegelaten en heb je je vlucht gemist. Ik was dus blij dat ik zo vroeg was. Ik was samen met de noorse vrouw van die organisatie. Zij kwam er echter na de lunch achter dat haar ticket niet voor 14 december was, maar voor 14 januari. Na wat telefoontjes besloot zij terug te gaan naar het hostell en de volgende dag te proberen om haar ticket om te boeken. Ik was heel blij dat het bij mij niet het geval was!! Om 17:00 bracht ik mijn koffer weg en ging ik door de duane. De tijd ging nog best wel snel en voor ik het wist was het 22:00. De vlucht was heel relaxt. Ik kreeg lekker te eten en had helemaal geen turbelentie. Dit was iets anders tijdens de vlucht van Frankfurt naar Amsterdam maar die duurde gelukkig maar 3 kwartier! Ik was echt heel blij toen ik eindelijk door de schuifdeuren liep en papa, mama en nick (mét Minion ballon) zag staan. Eindelijk weer lekker thuis. Ik heb het echt onwijs naar mijn zin gehad en het was nog veel leuker dan verwacht, maar thuiskomen was toch ook wel erg fijn!!

Al laatste wil ik even zeggen dat ik mijn sponsorgeld nog op een mooie manier heb kunnen besteden!! De moeders moeten altijd buiten koken en dit is in de brandende zon. WAnneer het regent halen zij de kolen en de pan naar binnen en koken zij daar verder. Dit is geen doen allebei en daarom heb ik een buitenkeuken laten bouwen. Een overdekt 'huisje' waarin zij droog en uit de schaduw kunnen koken! Ook hebben wij twee metalen voetbaldoeltjes besteld voor de kinderen. Zo heb ik dus iets gedoneerd waar de kinderen iets aan hebben én waar de moeders heel blij mee zijn. Meer dan tevreden ging ik naar huis zondag! Nu alleen hopen dat de doeltjes snel komen:)

Ik vind het heel leuk om te horen dat jullie mijn verhalen allemaal zo fanatiek gelezen hebben! Dan heb ik al die uren in ieder geval niet voor niets getypt;) Heel erg bedankt daarvoor!!

Liefs Iris

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!