Irisnaarghana.reismee.nl

week 3 - alweer op de helft!

Hallo allemaal,


Pff was ik net al lekker aan het typen valt de elektriciteit uit. Nu nog maar een half uur over en alles is weg, moet dus even flink vaart maken. Gister probeerde ik ook al een blog erop te zetten, maar toen ik aankwam bij het internetcafe lag de electriciteit eruit, want het had geregend.. We hadden het kunnen weten. Vandaag waren we vol goede moet, want het had immers niet geregend, maar helaas..

Laat ik bij vorige week beginnen. Op woensdag kon ik eindelijk mijn eerste gymles geven. Ik begon met de eerste helft van kindergarden 1. Een klas heeft gemiddeld meer 40 kinderen dus leek het mij beter om de klassen te splitsen. Ik probeerde eerst tikkertje uit te legen. Vol goede moed begon ik met het plaatje. Samen met myrthe en twee kinderen deden wij het voor. Ondertussen probeerde ik het uit te leggen. Bij de vraag of zij het begrepen knikte zij enthousiast ja. Dus gingen wij beginnen. Toen ik de tikker vrij liet renden alle kinderen tegelijk op myrthe af. Haar had ik immers ook getikt tijdens het voorbeeld. Na nog wat onhandige pogingen om het spelletje uit te leggen ging ik door naar het volgende spelletje op mijn lijstje. Het lijnenspel. Er zijn 4 lijnen en wanneer ik roep lijn 2 rennen de kinderen daar heen, roep ik lijn 3 rennen zij naar lijn 3 etc. Ook hier kwam ik erachter dat zij het alleen begrepen als ik meeren. Zij nemen alles heel letterlijk en kopieren precies wat jij doet. Dat is ook hoe zij het in de klas leren. De leraar dreunt een zin op en de kinderen zeggen die heel vaak na (A computer is a machine that makes work easily en faster, a computer is a....). Dit was heel duidelijk te zien tijdens de gymles. Nou ben ik de beroerdste niet dus enthousiast rende ik mee. Later gingen we nog hinkelt naar de verschillende lijnen, als tijders, springend, huppelend, achteruit etc. De kinderen vonden het leuk en deden leuk mee. Dat mijn rug ook kleddernat was na de eerste les namen we dan maar voor lief:) Als afsluiting hebben we nog over een springtouw heen gesprongen als ' rivier' . Dit vonden de kinderen leuk en kenden ze ook al!! Met de andere helft van KG1 en met de twee delen van KG2 heb ik hetzelde gedaan (ik heb zelfs steeds tikkertje geprobeerd, maar helaas ook bij KG2 ging het niet). Woensdagmiddag heb ik samen met Myrthe een jurk gekocht voor de bruiloft. Ik voelde me ontzettend ongemakkelijk in al die jurken, maar toch moest ik er 1 kiezen. Dit is uiteindelijk ook wel gelukt, maar laten we zeggen dat ik er nog een beetje aan moet wennen

Wink

Donderdag heb ik de juf geassisteerd in de klas omdat de sportvelden bezet zouden zijn. Vrijdag zou ik class 1 gymles geven, maar er werd vrij weinig les gegeven. De juf van KG2 zat beans te eten met een leerling en de klas was voornamelijk aan het vechten. Om 9:30 was er nog geen les gegeven en ging iedereen naar buiten om te kijken bij de selectie van de sportteams. Dit werd niet gedaan door te kijken naar kwalitiet, maar door te kijken naar gewicht. Iedereen moest op de weegschaal en wanneer je buiten de schaal viel lag je uit het team. De meiden met een stevige boezem hadden dus een probleempje! Ik heb het hier met een leraar over gehad en verteld dat het mij slimmer lijkt om te beoordelen op kwaliteit en inzet (flinke billen in de verdediging van je voetbalelftal kan immers ook geen kwaad lijkt mij), maar nee zij hadden duidelijk een andere visie. om 11:00 konden de kinderen naar huis om te eten (regering had de school niet betaald dus er was geen eten op school. O,ja ze hoefden ook niet meer terug te komen, want we gingen niet veel mee doen.... Lekker kort dagje dus. 's middag kwam Inge van Helping Hands(een ander kindertehuis) ook nog even langs dus dat was gezellig.

Zaterdag was de dag van de bruiloft. Om 7:00 werden wij opgehaald door Tina. Daar zat ik dan in mijn jurk (waar ik nog steeds niet aan gewend was..). Maar het was wel heel leuk om te zien. Eerst zaten wij ergens bij een huis van iemand onder een partytent. Daar begon een traditionele ceremonie. Eerst vertelde de vader van haar en van hem iets en daarna werden alle gasten voorgesteld (ook wij!). Daarna kwam de bruidegom. Een poosje later kwam ook Charlotte binnen. Ik herkende haar bijna niet zo anders zag zij eruit. Ook was zij heel gespannen. Zij moest een paar keer wat zeggen en daarna ging ook zij zitten. Nadat deze ceremonie afgelopen was gingen wij naar de kerk. Daar duurde het een poos voordat de kerk vol was en het bruidspaar kwam. Deze tijd werd volgemaakt met met muziek en dans. Charlotte kwam met haar vader binnen en werd weggegeven. Toen zij zaten werd er een bak neergezet en ging iedereen dansend richting die bak om geld te geven voor de kerk. Na dit tafereel moesten wij helaas gaan, omdat Myrthe naar het vliegveld moest. Wel was het heel leuk om te zien en hebben wij een leuke indruk opgedaan. Toen myrthe weg was heb ik even lekker mijn kamer opgeruimd en ook de douche. Hierna heb ik heerlijk een avondje op bed gelegen en muziek geluisterd en wat gelezen. Dat was echt even een lekker avondje, want al de andere avonden zit ik bij de kinderen totdat ik naar bed ga. Af en toe even rust is ook nodig. Dit had wel tot gevolg dat 1 van de moeders die daar werkt de volgende morgen om 6:30 in mijn kamer stond om te vragen of het goed ging. Ze had mij nog niet gezien vanmorgen (normaal ben ik er 6:15 uit) en in combinatie met mijn relax avond daarvoor dacht ze vast dat er iets was . Wel lief dat ze dan gelijk komt controleren. Rond 9 uur waren alle kinderen aan het wassen. Zij hadden allemaal een stapel gekregen en dat moest af. Ik ben een paar kinderen gaan helpen, want ik vond het sneu om alleen toe te kijken ook al was het mijn weekendsdag. Dit deed ik natuurlijk weer veel te enthousiast en daarom had ik mijn vingers weer openliggen na 2 uur wassen. Ik krijg hun techniek ook maar niet onder de knie dus moet nog meer oefenen denk ik. Rond 11:00 kwam de nieuwe vrijwilligster, Evelyn. Het was gelijk gezellig dus ik was blij dat ik met haar nog 3 weken door mag brengen. De rest van de dag hebben we met de kinderen gespeeld en op de kamer gezeten.

Maandag hoefden de kinderen niet naar school. Net zoals derest van de week. Maar dit keer hadden ze echt een goede reden....komt ie: De sportteams van de school hebben een toernooi en een ander dorp. De leraren willen hier gaan kijken en daarom hoeven de andere kinderen niet naar school. Logisch toch! Ook al hebben die andere klassen helemaal geen sport en zitten ze al helemaal niet in een team, toch mogen ze lekker thuis blijven. Tina had ons wel gevraagd om de kinderen thuis les te geven dus dat hebben wij gedaan. Evelyne aan class 1,2,3 en ik aan nursery KG1 en KG2. Dit was wat chaotisch (de kinderen zijn niet gewend van ons les te krijgen), maar ze hebben in ieder geval wat gedaan! Verder hebben we de kinderen geholpen met schoonmaken en afwassen en gewoon gespeeld met de kinderen. Als lunch kregen wij Frufru. Ze had gevraag of wij dat wilde proberen en natuurlijk wilde wij dat. Ik had het al wel geproefd en wist dat het niet lekker was, maar wilde het wel graag nog een keer proberen. Ik heb diana geholpen met maken en zo trots als een pauw zette zij het voor onze neus. En inderdaad lekker was het neit. Het is soep (heel scherp, maar de smaak is goed) met een grote rauwe deegbal erin. Die is wat glibberig en de structuur is niet lekker. Evelyne en ik waren een goede reden aan het bedenken om te vertellen waarom het iet lekker was, wnt wij wilde haar niet teleurstellen (dat had ik de avond daarvoor al gedaan toen ik de planteen echt niet meer weg kreeg). Wij kwamen gewapend met een goede zin aan bij diana toen zij gelijk zei: im so glad that you tried it!! Ze vond het dus gelukkig helemaal niet erg.


Dinsdag hebben wij eigenlijk hetzelfde gedaan als maandag. Behalve dat wij dan ook naar Swedru zijn gegaan, maar daar kwam ik alleen met nieuw beltegoed vandaan (we waren dus niet helemaal voor niets geweest).
Vandaag hebben Evelyne en ik de klassen omgeruild. Zij deed dus Nursery, KG 1 en KG2 en ik deed class 1,2,3. De oudste kinderen vonden het te moeilijk vandaag. Zij snapte niet wat verhaaltjessommen waren en ook procenten hadden zij nog niet gezien. Wel hebben zij allemaal erg hun best gedaan.


Zo dit was het wel weer voor deze keer. Nadat de stroom er twee keer afgeweest is ben ik blji dat het toch nog gelukt is! Dit weekend ga ik weer richting cape coast, maar dit keer om vanalles te gaan zien. Dinsdag heb ik weer genoeg te vertellen dus!!


Liefs

Iris

Reacties

Reacties

Serina

De kinderen krijgen vaker geen les dan wel. Maar wat doe jij dat toch weer goed.

Vind ik leuk!

wilma

Weer een leuk verhaal!! wat een verschil met hier he..Wel gemakkelijk daar.
Nog veel plezier en geniet ervan.

xxx

Merle

Hee lieve Iris,

Wat een verschil zeg. Die kinderen hebben amper les zo. Leuk om te lezen dat je gesport hebt met ze. Hopelijk snappen ze over 3 weken tikkertje.

Ik heb ook weer gelachen om je "ik moet er even aan wennen" . Wss is je jurk hartstikke leuk.

Zit je nu alweer op de helft. Gaat voor mijn gevoel heel snel, hoop voor jou ook (anders niet zo'n goed teken)

Veel plezier weer!

Tineke v B

hoi Iris ,
Eigenlijk best een toestand daar met school enzo ,maja ,je doet het super goed knap hoor!
Maar die jurk is en staat je leuk!! Veel plezier en groetjes .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!