Irisnaarghana.reismee.nl

week 2

Goedemiddag allemaal!

Hier dan alweer mijn tweede blog. Mijn toestenbord van de computer in het internetcafe werkt niet naar behoren dus sorry voor de typfouten (ga het niet nalezen).

Er is weer een hoop gebeurd de afgelopen week. Dinsdag kwam ik aan op school en was er weer geen leraar. Ik begon er een beetje moedeloos van te worden maar heb toch geprobeerd om er voor mij en voor de kinderen het beste van te maken! Ik heb met ze gezongen, het alfabet geoefend en geprobeerd om met ze de vormen uit te beelden (in een cirkel gaan staan etc.). Ook zijn we naar het veld gegaan om te voetballen (dat is natuurlijk meer mijn ding:)). Woensdag was ik onderweg naar school met een aantal kinderen. wij waren er bijna toen er een aantal van ons die al op school waren terug kwamen rennen: 'Er is een teacher in KG2, een teacher!!' Voor hen was het dus net zo'n verrassing als dat het voor mij was, maar och wat was ik blij!! Eindelijk gewoon even een dagje toekijken hoe zij het deed zonder dat ik mijzelf in het zweet liep te werken zonder enig resultaat. Ik moest toen wel een beetje lachen wat ik zag. Het tempo waarmee zij werken ligt zo laag dat het bijna genant wordt. om 8 uur begint school, maar na een kwartier komt de juf pas. Die roept naar een paar kinderen dat ze haar spullen op moeten halen. Dus drie kinderen naar het huis van de juf om allemaal dozen, de handtas van de juf en haar slippers op te halen. weer een half uur later heeft zij alles uitgepakt en ongeveer om 9 uur begint zij met de les. De kinderen moeten allemaal de letters NA opschrijven totdat de pagina vol is. Na de pauze moesten zij ook nog 1 t/m 10 opschrijven en dat was het voor vandaag. S middags spelen zij vaak buiten (zonder dat de juf weet of ze uberhaupt op school zijn), want dan zijn ze moe. Best lekker dagje zo voor groep 2/3;)). Donderdag ging eigenlijk net zo. Ik heb de juf voornamelijk geassisteerd wat ik voor nu (na de afgelopen twee dagen) een prima rol vind. Vrijdag ontstond er wat verwarring in het kindertehuis. De oudere kinderen hadden sport en sommige zeiden dat daarom de kleinste ook niet naar school hoefden en andere zeiden weer van wel. Om zekerheid te krijgen ben ik maar naar school gelopen en heb ik het gevraagd en inderdaad Class 2,3,4 en 5 hadden sportdag dus ook nursery, kg1 en kg2 hoefden niet naar school, logisch toch??

De middagen heb ik lekker met de kinderen gespeeld. gewoon gezellig zitten, helpen met hun huiswerk of lekker knuffelen. Ook ben ik 1 middag met de oudste jongens gaan voetballen bij school. Dat was ook heel leuk! Nu gaan een paar jongens elke middag voetballen met hun nieuwe vrienden op school. Ik ben niet meer perse nodig, maar toch iets in gang gezet:) Vrijdagmiddag kwam Inge (een vrijwilliger bij Helping Hands) nog even langs om bij mij te komen kijken en om af te spreken wat wij het weekend gingen doen. Dat was ook even gezellig!!

Het eten hier is ook lekker. Niet altijd even gevarieerd, maar zij doen erg hun best. Planteen (gebakken banaan) heb ik vorige week heel veel gehad. Dat is opzich best wel lekker, maar nu hoef ik het de komende tijd niet meer hoor!! Verder is jalov (rode rijst) heel lekker en ook de noodles en de beans zijn altijd welkom. Ook krijgen wij vaak fruit (ananas of watermeloen), dat is ook erg lekker!

Het weekend ben ik lekker naar het strand geweest met Inge, een belgisch meisje en twee zweedse. Dat was ook heel gezellig. Gewoon lekker relaxen en even geen 32 kinderen om je heen 24/7, want dat merk je wel. Om 5 uur wordt ik wakker van de kinderen. om 6.15 ga ik mijn bed uit en om half 8 ' s avond lig ik er vaak al weer in, zo moe ben ik dan. Dat is iets wat ik mij thuis helemaal niet kan voorstellen, zo vroeg!!!!

Maandag ging ik weer vol goede moed naar school, er was immers een docent. Helaas niets is vanzelfsprekend in Ghana dus ook niet een docent die er alle dagen van de week is. Tot 10:00 heb ik de klas gedaan (gesport en steentjes gezocht voor de opdracht met het tellen na de pauze, ja ik begin in het ghanese ritme te komen) en na de pauze kwam een docent mij weer helpen met de rekenopdracht en met wat liedjes. 's middags hebben de kinderen eerst buitengespeeld (ook dit heb ik van de lerares geleerd) en daarna hebben ze verhalen verteld. Bij mij ging dit echter maar drie minuten goed, dus die docent kwam mij weer even helpen (hij spreekt wel de taal dus dan is communiceren iets makkelijker). Dinsdag was er weer geen docent. Myrthe was weer terug dus samen wilde we de les gaan geven. Ik liep naar de headmaster en vroeg waarom er nooit een lerares is op maandag en dinsdag en of ik krijtjes mocht hebben. Hij was alleen al bij de eerste helft gestopt met luisteren. Wat bleek, de lerares had getekend die morgen voor aanwezigheid en is toen weer naar huis gegaan. Dat is natuurlijk ook een manier! Dus de headmaster boos richting het huis van de juf en kwam met juf terug. Vervolgens gingen zij staan ruziemaken in de klas en begonnen zij allebei naar mij te wijzen. Helaas kon ik niet precies volgen wat ze zeiden want het was in Twi. Zij vroeg aan mij of ik tegen de headmaster had gezegd dat ze er niet was. Ja zeg ik, ik wilde krijtjes halen want ik had niets en vroeg gelijk waarom je er niet was (geen hele gekke vraag dacht ik zo). Die uitleg accepteerde ze en ze ging verder met de headmaster. Was wel grappig om naar te kijken. Uiteindelijk gaf zij gewoon les. In de pauze hoorde wij dat de leraren een soort vergadering hadden in een ander dorp en dat de kinderen dus om 11 uur gingen lunchen en daarna naar huis mochten. Ook weer zo typisch, in Nederland plannen ze de vergaderingen buiten de lestijden, maar in ghana moet dat vanaf half 12. Lekker vroeg naar huis dus.


Verder klets ik veel met een docent op school over de verschillen tussen Nederland en Ghana. Hij vroeg of ik in een dorp of een stad woonde. Ik vertelde dat Woudenberg in Nederland wel echt een klein dorp is (daar is iedereen het wel over eens denk ik zo toch;)). Hij vroeg of wij aangesloten waren op water en licht en of er een politiebureau was. Ja zeg ik dat hebben we allemaal. Nou dan ben je toch geen dorp. Hier hebben de dorpen geen politiebureau en geen water en licht. Ik heb toen maar uitglegd dat in Nederland iedereen, die in een huis woont, water en licht heeft eigenlijk. Verder vroeg hij hoeveel huur gemiddeld kost. Ik zei dat je dan in de stad min. 600 euro per maand kwijt bent (gokte maar wat voor niet studenten, zal misschien in sommige steden in nl minder zijn en soms meer). Ik vertelde dat dat ongeveer 2400 Cedi is. Hij zei dat hij 20 cedi per maand aan huur moest betalen, dat is dus 5 euro. Ik vertelde dat je daar in Nl helemaal niets voor kan huren en hooguit een tijdsschrift kan kopen. Oja papa en mama hij vond het ook maar raar dat jullie geen auto en zo voor mij betaalde. Totdat je in Ghana getrouwd bent en een fatsoenlijke baan hebt betalen je ouders alles voor je (maar dan ook echt alles hihi). Wel heel leuk om die verschillen te horen!!

Verder vermaak ik mij prima hier en heb ik het heel erg naar mijn zin, ondans wat kleine strubbelingen (er mist helaas geld uit mijn koffer dat is natuurlijk minder). Ik vind de kinderen onwijs leuk en de dagen gaan heel snel. Komend weekend ben ik alweer op de helft.

Nou dit was het wel weer voor deze week. Volgende week ga ik hier waarschijnlijk weer heen dus dan zal ik weer wat erop zetten!!


tot snel! liefs,

Yaa Iris (ik ben toch op donderdag geboren papa en mama? Dan is mijn ghanese naam namelijk Yaa! ;))

Reacties

Reacties

Berdien van der Wilt

Klinkt goed iris, maar wat een cultuurverschil... ben benieuwd naar je vervolgverhalen maar goed om te horen da tje in ieder geval lekker bezig bent :)

Serina

(Schone) zus, wat doe je dat allemaal toch weer goed. Les geven aan 32 kinderen waarvan jij de taal niet spreekt en zij de jouwe niet. Heel dapper van je. En heel knap.

Heel mooi om de cultuur verschillen te Merken. Wel jammer dat je geld mist. Ik hoop niet zo veel. Veel plezier nog, succes.

Wij zijn trots op je.

Xxx Nicky Serina en Milan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!