Irisnaarghana.reismee.nl

Week 4 - Wat gaat de tijd snel..

Goedemiddag allemaal!

Het is vandaag 2 december, dat betekent dat ik vandaag precies een maand geleden aan dit avontuur begon. Alles was toen nog onbekend en spannend. Nu voelt het allemaal alweer zo vertrouwd. Als ik zeg dat ik naar ' huis' ga, ga ik naar de opvang, ga ik naar school dan bedoel ik meekijken en gymles geven op een basisschool en heb ik zin in een flinke lunch dan is dat een lekker vol bord warm eten in plaats van mijn boterhammen met kaas (al zijn die ook van harte welkom). Het voelt gek dat iets in zo korte tijd zo vertrouwd voelt, maar dat is natuurlijk wel een goed teken! Ik heb het hier onwijs naar mijn zin en 15 december komt heel dicht bij en dat is tegelijkertijd heel fijn (kan ik iedereen weer zien), maar aan de andere kant bevalt het hier nog prima (helemaal als ik hoor hoe koud jullie het hebben;))

Laat ik gewoon weer bij het begin beginnen, dan blijft het in ieder geval lekker overzichtelijk!!
Er was deze week nog steeds geen les, omdat de sportteams een groot toernooi hadden. Het leek ons heel leuk om even te gaan kijken en dus gingen wij met Tom en Annokye mee. Er was zat plek in de bus zeiden zij dus Evelyne en ik verwachtten een grote bus. Maar naar 1,5 uur wachten kwam er een 12 persoonsbusje aanrijden waar dus ongeveer 3 voetbalteams in moesten passen (Tom had al nummer 16 dus er waren ook aardig wat reserves) en wij dus. Nou heel het busje volgeladen en ongeveer de helft stond nog buiten. Wij gingen wachten tot dit busje weer terugkwam. Toen hij terugkwam mochten wij er als eerste in. Daarna werd het tot aan de nok toe volgeladen. Ik telde alleen de voorste rij (waar er drie kunnen zitten) en onze rij (plek voor 4) en telde er al gauw 20, er waren nog twee rijden... Met minstens 40 man in het busje reden wij naar het dorp. Held als dat ik ben dacht ik natuurlijk steeds dat we om gingen vallen, wat de rest dan wel weer grappig vond. Toen we bij het toernooi aankwamen was het echt heel leuk om te zien. Het was heel groot en er waren veel verschillende dingen te zien. Vandaag was er Netball (soort korfbal/basketbal, maar dan anders), volleybal en voetbal. Eerst keken wij naar het team van ' onze' school die wonnen dik en speelden de tegenstander weg, dat was een lekkere binnenkomer. Inmiddels was ook de wedstrijd van Tom en Annokye begonnen en die was een stukje spannender. Uiteindelijk werd de wedstrijd beslist door middel van strafschoppen en weer won onze school en daarom speelde zij vrijdag de finale (die ze helaas hebben verloren, maar zoals ze zelf trots zeggen: Maar we zijn wel tweede!! Dat is in ieder geval een mooie insteling:)). Uiteindelijk hebben we ook nog bij netball en een andere wedstrijd gekeken. Ondertussen sprokkelde we onze lunch bij elkaar door allemaal plaatselijke koekjes en hapjes te proeven. De een lekkerder dan de ander, maar was wel leuk!! Rond twee uur gingen wij weer weg en 's middags hebben we gewoon lekker met de kinderen gespeeld.


Vrijdag hebben we eerst weer lesgegeven. Ik aan Class 1, 2 en 3 en Evelyne aan KG1 en 2. Bij mij stond er engels en topografie op het programma. Dat vonden ze wel erg lastig, maar vlaggen natekenen en het juiste land erbij opschrijven vonden ze wel heel leuk. Het enige jammere was dat het een Duitse kaart was dus alle kinderen schreven de duitse namen op;) Engels en schrijven ging ze gelukkig iets gemakkelijker af. 's middags zijn Evelyne en ik op weekend gegaan. Wij hadden een flink druk schema in Cape Coast. Daar waren veel leuke dingen te zien en allemaal bij elkaar in de buurt. Nadat onze spullen op de kamer lagen gingen we naar Cape Coast Castle. Dat is een slaven Ford aan de kust. Portugese (en Nederlanders, Engelse etc) kwamen daar heen met producten van plantages, zij ruilden deze voor slaven. Deze slaven gingen naar Amerika om te werken op de plantages en de producten daarvan werden weer gebruikt om nieuwe slaven op te halen. In het ford waren de slaven dus aan het wachten op de boot, waarneer zij dat 'wachten' overleefden dan waren zij sterk genoeg om op de plantages te werken. Was mooi en indrukwekkend om te zien! ' s avonds heb ik heerlijk een cheesburger met patatjes gegeten, wat was dat lekker zeg!!

Vrijdag begonnen wij vroeg aan onze trip. Het duurde alleen lang voordat wij een taxi konden vinden, want elke taxichauffeur meende dat daar geen taxi's waren en dat zij dus heel de dag met ons mee moesten. Of wij even 160 cedi wilden betalen (40 euro, dus 20 pp. In Nederland niet veel voor een taxi die je overal heen brengt, maar hier echt belachelijk). Wij wilden niet dat er iemand heel de dag op onze lip zat en op ons zaten te wachten en het was te duur dus zeiden we nee. Toen opeens was de prijs 120 cedi. Dus ik zei ja daaag als je binnen 3 minuten 40 cedi kan zakken ben je me nog veel meer aan het belazeren (ik heb goed op gelet tijdens je verhalen Nick!) dus hebben we vriendelijk bedankt. Uiteindelijk hebben we alles gezien en nergens lang op vervoer hoeven wachten en waren wij samen in totaal ongeveer 50 cedi kwijt. Stukke beter dus dan 160:) Wij begonnen vandaag in Kakum National Parc. Daar deden wij de canopy Walk. Dan loop je over een dunne touwbrug tussen de boomtoppen. Doodeng was het en als ik alleen was had ik het niet gedaan, maar we waren in heel een groep met allemaal onbekende dus ik was heel stoer en deed alles gewoon zonder te huilen;) (oke oke ik heb wel een paar keer geroepen dat ik het nu echt niet meer leuk vond en dat het echt niet goed kon gaan, maar verder was ik stoer). Na de Canopywalk namen wij de trotro naar Monkey Forest. Dit was een heel klein apenboederijtje (soort kinderboerderij maar dan met apen). Daar kregen wij een rondleiding van een jongen die daar werkt. Het was leuk om te zien hoe hij met de apen omging en wat hij allemaal kon vertellen. Uitendelijk kregen we nog een glas cola van de eigenaar. Dit was een rasechte Rotterdammer dus dat was wel even grappig! Hebben het even gehad over Nederland en waarom hij al 11 jaar daar woont en daarna zijn wij door gegaan naar de volgende stop: Hans Cottage. Daar was een restaurant met een vijver erom heen. In die vijver zwommen krokodillen. Ik had verwacht dat we krokodillen zouden zien tijdens het eten, maar die waren er niet (of zaten onder water). Een chagarijnige vrouw die daar werkte zei dat we vijf cedi moesten betalen om de krokodillen te zien. Wij dachten dat we er meer zouden zien dus toen we foto's hadden gemaakt van die krokodil vroeg Evelyne of er nog meer waren. Het antwoord was: Je wilde toch een krokodil zien? Nou dit is een krokodil, met andere woorden en nu wegwezen;) Achjaa het was toch al laat en we hebben iig een krokodil gezien van ongeveer 3 meter afstand (ik durfde niet dichterbij;)). Inmiddels was het al laat en dus moesten wij door naar onze laatste stop: Elmina Castle. Dit is ook een slavenford en dit is de grootste van West Afrika. Het verhaal was hetzelfde als bij Cape coast castle, maar weer was het mooi om het te zien. Daarna was het alweer 17:00 geweest dus moesten we heel snel terug naar ons hotel om onze tas te halen en terug te gaan naar het kindertehuis, want we zouden thuis eten. Uiteindelijk 3 Trotro's later (en een dikke file..) kwamen we om half 9 helemaal gesloopt aan in het kindertehuis. Gelukkig hadden we gesmst dat een broodje pasta ook prima was dus we konden lekker op ons bed wat broodjes eten als avondeten:)


Zondag is Evelyne opgehaald door Tina, want Evelyne heeft deze week haar introductie in Accra. Die zou ze eigenlijk vorige week hebben, maar toen was zij de enige en deze week kwam er nog een vrouw dus kunnen ze hem samen doen. Ook kwamen er nog twee Zweedse meiden langs. Zij hebben het kindertehuis gedoneerd en wonen nu ook in Ghana geloof ik. Verder heb ik de rest van de dag met de kinderen gezeten en af en toe even op mijn kamer. Het was voor mij nog gewoon een weekenddag dus dan kan dat ook wat vaker!

Maandag moesten de kinderen weer naar school. Ik had bedacht dat ik gymles wilde geven aan Class 1 en mee wilde kijken met een andere klas dan KG 2, omdat ik ook andere klassen wil zien. Ook had ik bedacht dat ik dit gewoon ook ga doen ook al is er geen leraar bij KG2. Ik heb nog maar twee weken en ik moet mijn rooster niet laten bepalen door die lerares, hoe vervelend dat ook is voor die kinderen. Dus dat heb ik gedaan, tot 10:00 heb ik meegekeken met Class 2 en na de pauze heb ik gymles gegeven aan Class 1. De lessen in Class 2 waren echt heel leuk en anders dan wat ik tot nu toe heb gezien. Hij was heel gezellig met de kinderen en gaf ook een uitgebreidde introductie voordat de kinderen zelf aan de slag gingen. Ook kon er af en toe gelachen worden en misschien wel het belangrijkste hijsloeg ze niet!! Wat een verademing om deze manier van les geven ook te ervaren! De gymles in Class 1 ging natuurlijk weer wat stroef, maar uiteindelijk vonden zij het heel leuk en hebben we touwtje gesprongen en het lijnenspel gedaan (even leek tikkertje te gaan lukken, maar op het laatst ging het toch weer mis..).

Vandaag wilde ik meekijken in Class 1, maar die hadden eerst geen lerares. Die bleek later wel gekomen te zijn, maar dat heb ik gemist. Dus vandaag wel weer een ochtend in KG2. Na de pauze heb ik eerst deel 1 van KG2 gym gegegeven. Zij waren heel vervelend en ik heb er zelfs drie naar de klas gestuurd. Het tweede deel van KG2 waren dan wel weer heel leuk en die les was heel leuk! 's middag was de lerares van KG2 naar de bank dus die was er niet. Maar ook de docenten van de andere klassen zaten buiten, dus ik heb KG2 ook lekker buiten laten spelen. Gelijk uit school ben ik hier heen gegaan en dus zijn we de week alweer rond!!

Morgen heb ik de laatste schooldag van deze week, want donderdag hebben Evelyne en ik al weekend!! Wij gaan dan naar Mole, dat is een national Parc in het noorden van Ghana. We moeten er flink voor reizen (donderdag ochtend gaan en vrijdag rond 12:00 in het park), maar ik heb er onwijs zin in. We gaan op safari met olifanten en apen, hebben een zwembad in het hotel en gaan het 'echte' afrika zien (de huisjes van leem met rieten daken). Daar kijk ik echt onwijs naar uit.

Verder ben ik druk aan het kijken wat ik met mijn sponsorgeld kan gaan doen. Wij zijn nu bezig om te kijken of ik een voetbalveld kan sponsoren voor naast het kindertehuis. Dat zou super zijn en dan ben ik helemaal blij (en gymlessen gegeven en een voetbalveld!!). Nu duimen dat het binnen mijn budget valt!


Tot volgende week!!


Liefs

Iris

Reacties

Reacties

Gerard

Dag lieve Iris,

Gezellig om die verhalen te lezen!

Wat zal jij moeten wennen wanneer je terug bent. Wij hebben op een dag flink haast... zal ik maar zeggen vergeleken met het Ghanese tempo.

Goed dat je je eigen plan bent gaan uitvoeren.
Het wordt wel spannend of je voetbalveld gerealiseerd kan gaan worden...

Geniet van je weekend! Een fantastisch vooruitzicht. Allen 28 uur in de bus op twee dagen lijkt nog niet meteen een feest :-)

xxx Gerard

Mamsie

Hé liefje,
Wat heerlijk weer om je enthousiaste verhalen te lezen we appen ons een slag in de rondte dus veel dingen hoorden we al maar in verhaal vorm is het heerlijk om te lezen. Ik snap helemaal dat je ook denkt van "oeps nog maar twee weken hier" maar ik vind het heerlijk als je weer thuis komt. Héél veel plezier in de Mole. Geniet!!? Xxxmamsie

hanneke

He Iris,
Wat leuk om je verslagen te lezen (en wat gaat de tijd snel!) Ook leuk om te lezen dat je bij de plekken geweest bent waar vandaan de slaven vervoerd werden! Was bijzonder om voor mn toetsen over te lezen, maar extra speciaal nu ik lees dat jij er bent geweest. Heb je daar foto's gemaakt???
Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!
Veel plezier komende week. xx

hanneke

P.S. Ik vond je al heel stoer omdat je daar heen ging, maar je ben t voor mij dubbel stoer, omdat je over die hangbrug bent gegaan!!!! (en zonder tranen, hahahaha).
Ik was om gelopen ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!