Irisnaarghana.reismee.nl

De eerste week

Akwabaa oftewel welkom,

Wauw dat was een bijzondere eerste week. Veel verschillende dingen
gezien en meegemaakt. Dus laat ik bij het begin beginnen:)
Zondagavond kwam ik aan in Accra. Toen ik daar naar buiten ging om 
het bordje met Travel Active te zoeken zag ik twee rijen dik mensen
staan (zelfs dranghekken). Allemaal met een bordje of vragend of ik
een taxi wilde. Loop ik daar als blank meisje met een backpack op
mijn rug en een rugtas op mijn buik. Helaas kon ik het juiste bordje
niet vinden. Dus heb ik tien minuten tussen al die dringende mensen
gelopen om vervolgens nogmaals (en tegen het verkeer in) tussen al
die mensen met bordjes te lopen. En ja hoor daar was het goede
bordje. Vervolgens zijn wij naar het vrijwilligershuis gereden. Ik
was samen met nog een Nederlandse en een Zweedse.
De volgende dag begon het programma van de oriëntatie om 7 uur met 
ontbijt. Daarna kregen wij een les over ghaneze gebruiken, hygiéne en
een korte taalcursus. Twi heeft af en toe een beetje dezelfde klank
als chinees(als ik het uitspreek) dus dat was geen succes, maar wel
heel leuk hihi. Na de taalles zijn wij geld gaan wisselen. 's Middags
hebben wij djembé les gehad en dansles. Helaas waren mijn heupen
niet zo soepel al die van de leraar(jawel het was een man en soepeler
in de heupen dan ik, haha). Maar dat maakte het voor de omstanders
des te leuker.
Helaas heb ik al de foto's van Wim (Belgische jongen) op mijn camera
en hij die van mij, per ongeluk onze cameras omgewisseld..;). Na de
dansles gingen we nog even naar het strand.
Helaas was de stroming zo sterk dat ik er met mijn toen nog pijnlijke
en blauwe enkeltje niet meer uit zou komen dus ik ben op de kant
gebleven.
De tweede dag begon weer om 7 uur. Daarna kregen we weer les van Tina 
(zij regelt alles in Ghana). Zij vertelde hoe we met de gastgezinnen,
werknemers van het kindertehuis om moesten gaan en wat we wel
kunnen zeggen en wat niet (wij nederlanders zijn soms blijkbaar iets
te direct;)). 's Middags zijn wij nog naar wat markten geweest. Die
waren druk, vol en chaotisch. Maar wel super grappig om een keer
te zien! 's Middags zouden wij naar een internetcafé gaan maar helaas
stond het zo hard te regenen dat dat niet ging. De straten waren
riviertjes geworden dus het was niet te doen.
Woensdag was eindelijk de dag dat ik naar mijn peoject ging. Ietwat 
gespannen stapte ik om half 11 in de auto. Om 11:30 waren wij bijna
bij de opvang, maar ik zit bij het kindertehuis van Tina dus ik moest
mee tot alle vrijwilligers het busje uit waren. Dus eerst naar
helping hands, daar gingen Inge en Wim eruit. Vervolgens naar het
gezin van Anja (nadat we geluncht hadden en een paar anderen hadden
opgehaald). Toen weer terug naar mijn project. Om 15:00 was ik einde-
lijk daar. Het was wel even wennen maar de kinderen zijn super lief
en heel behulpzaam. Alle ouderen hebben een jonger kindje waar zij
op moeten passen. En er is ook rooster voor de wc's. Ook helpen de
kinderen met vegen, de was, de afwas en koken. Zij zijn allemaal druk,
welke leeftijd zij ook hebben. Gelukkig kan ik wel helpen met bijvoor-
beeld de afwas.

De eerste dagen hadden de leraren staking dus alle kinderen waren de
hele dag in het huis. Dat was wel gek binnenkomen, want heel de
structuur was weg. Mirthe, Elise (twee andere vrijwilligers) en ik
zijn op vrijdagochtend al op weekend gegaan omdat wij niet zoveel
konden doen. Wij zijn toen naar het Oasis Beach Resort geweest. Een
lekker hotel vlak naast het strand. Waar je voor twee nachten 12 euro pp
betaald en dan heb je dus je eigen ingang naar zee. Super chill.
Zondag kwamen we terug. Tijdens het weekend hebben we niet veel
bijzonders gedaan. Een beetje gegeten, souvenirs gekocht, op het
strand gelegen en weer gegeten.
Nu is het inmiddels maandag en gaan de kinderen weer naar school 
(gelukkig!). De kinderen zijn verhuist en gaan nu naar een nieuwe
school. Helaas zijn de nieuwe school uniformen er nog niet. Dus
iedereen oude uniform aan en hup naar school. Toen we daar aan-
kwamen en alle kinderen hun klas hadden gewezen verdeelde Mirthe
en ik ons over de klassen. Ik wachtte voor vijf minuten maar er was
geen leraar. Ik vroeg aan het hoofd van de school waar de leraar was
maar die bleek ziek. Weer een paar minuten later kwam hij met
krijtjes aan en vertelde dat ik de lerares was die dag. Dus stond
weer dat blanke meisje met een krijtje in haar hand voor een bord te
kijken naar een klas wat nagenoeg geen engels sprak en geen boeken
had. Ik had geen idee wat ik moet doen dus haalde ik Mirthe
op in een andere klas. Samen hebben wij geprobeerd les te geven.
Wij slaan alleen niet met de stok (de leraren wel) dus luisteren ze
een stuk minder goed. Ook hadden we geen idee wat we ze moesten
leren. Maar we hebben ons best gedaan:) 's Middags ging ik alleen
naar school (wij lunchen thuis en de kinderen op school).
Helaas regende het heeel hard. Dus doorweekt en buiten adem kwam ik
aan op school. De klas zat al op mij te wachten dus ik kon gelijk be-
ginnen. Uiteindelijk kwam een andere man(ik denk een leraar van een
andere klas) mij wel een beetje helpen.
Uit school ben ik mijn schoenen gaan wassen, want alles veranderd in 
1 grote modderpoel hier rondom de opvang. Verder heb ik de kinderen
geholpen met hun huiswerk, spelletjes gedaan en foto's gemaakt met
ze:)
Wanneer het niet regent ga ik met de kinderen voetballen en andere 
activiteiten beginnen, maar dat is nog niet gelukt omdat de regen
alles zo modderig maakt. Ook ben ik druk aan het kijken wat ik met
het sponsorgeld ga doen. Ik zat te denken aan sportkleding,
voetbaldoeltjes(ik ben van project veranderd vlak voor vertrek en
hier hebben ze nog geen veld), hockeysticks,tafeltennis tafel etc.
Het zijn alleen nog maar ideeën dus als iemand nog een leuk idee
heeft dan hoor ik die graag!

Nu ga ik mij weer storten op de namen, want het zijn er 32 en dat is
hier best een dingetje. Gelukkig gaat het steeds beter. Dus over een
week kan ik ook vertellen hoe de kinderen op de foto heten!!
Liefs Iris


Oh, ja 22 november heb ik een bruiloft, dus ik moet deze week hard op
zoek naar een Ghanese jurk.

Reacties

Reacties

Serina

Hoi Iris,

Volgens mij heb je het naar je zin. Blog is lastig te lezen omdat de zinnen zijn afgebroken of er stond een landkaarten precies in het midden van jou verhaal.

Liefs je (schoon) zus

Karlijn

Hoi nicht,

Leuk om te lezen! Fijn dat je goed aangekomen bent :)
En meteen een leuke vuurdoop voor de klas. Haha, knap hoor! Mijn tip als je het even niet meer met ze weet: liedjes zingen! Ook al is het in het Nederlands, maakt niet uit! Hoedje van papier, leve de zeppelin...
Geniet!
liefs, Karlijn

Mamsie

H? iris, super leuk om je nu goed leesbare versie (dankzij Gerard) te lezen ???? je bent goed druk zeg! Goeie tip van Karlijn om te zingen!! Weet je nog in Roemenie in de klas met "hoofd schouder knie en teen " in het engels????
En tips voor spelmateriaal: lint om een veld te markeren, jeux de boul spellen, kegelspellen, volleyballer/badminton net.?

Nick

Leuk om te lezen iris! je hebt ook van je verslag werk gemaakt. Nu weten we wat jou daar bezighoudt! Ik kijk al uit na het volgende verslag. En we zullen je overhoren of je alle namen weet als je terug bent!
Geniet ervan!

Opa.bijleveld.

nou ik vind het nog steeds een flinke uitdaging om die kinderen iets te leren in een andere taal .Maar met spelletjes is het misschien iets ( makkelijker)
Neem het petje voor je af hoor. Succes.
Opa

Merle

Hee Iris!
Ik was al heel benieuwd hoe je het daar hebt, dus leuk om je verhaal te lezen. Ik moest vooral heel hard lachen om je dansles, ik had er een leuk beeld bij haha :p
Wel heftig dat je in 1 keer zelf voor de klas moest gaan staan, maar heb je gelukkig goed opgelost en straks kan je vast een beetje twi, met een Chinees accent, en gaat het helemaal goedkomen :)
Heel veel plezier de komende week weer en ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Jetske

Heee Iris,

Wat leuk om alle verhalen over de eerste week te lezen! Klinkt allemaal heel erg leuk maar ook wel spannend om zo in het diepe gegooid te worden voor de klas.
Ik ben benieuwd wanneer je met de sportactiviteiten kan starten maar dat hoor ik hopelijk snel in je volgende verhaal!

Geniet van de komende week :)

Xx

Betty

Hallo Iris fijn dat je het zo leuk vind daar ik vind het super knap dat jij dat doet en leuk die foto,s en lukt het al een beetje voor in de klas te staan? gr Betty

Mamsie

Hé liefie wat een verhaal weer. Natuurlijk wist ik al veel door de honderden appjes over en weer in onze gezinsapp met zijn vijven. ( 1 late dienst draaien en dan zien dat je 130 appjes miste???? alsof je een boek las.) leuke foto's! Hopen dat bellen weer gaat lukken!!!je doet het echt goed daar.ben trots op je. Dikke kus mamsie????????

Mamsie

Hmmm hij pakt de smilies niet:( alle vraagtekens ware xxxx :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!